Managementul riscurilor – actiuni in managementul de proiect

Managerul trebuie să adauge în colecția sa de acțiuni proactive și abilități specifice pentru managementul riscurilor.

Orice proiect este supus riscurilor, iar managerul trebuie să înțeleagă acest lucru. În cazul în care riscurile nu sunt luate în seamă, sunt șanse foarte mari ca proiectele să eșueze. Tocmai de aceea, managerul va trebui să practice din plin managementul riscurilor alături de echipa sa; va trebui să identifice riscurile, să le analizeze, să le prioritizeze și să se hotărască asupra cărora își va îndrepta atenția.

În plus, va trebui luat în considerare și gradul de suportabilitate (sau treshold – așa cum îl veți găsi în abordările marca PMP) al stakeholder-ului în ceea ce privește riscul identificat.

Managementul riscurilor – metode de implementare

Pornind de la considerentul conform căruia toți cei implicați în proiect cunosc obiectivele și au înțeles de ce este nevoie de acesta, efortul de grup în vederea diminuării riscurilor va începe cu întocmirea unui plan de management al riscurilor. Așa cum nota și Rita Mulcahy în PMP Exam Prep, planul va cuprinde:

  1. metodologia în baza căruia este întocmit;
  2. bugetul și costurile de gestionare a riscurilor – câți bani puteți câștiga dacăaveți acest plan;
  3. timpul – când veți începe acest proces;
  4. categoriile de riscuri identificate;
  5. probabilitatea și impactul riscurilor identificate;
  6. treshold-ul stakeholder-ilor;
  7. formatele de raportare asupra riscurilor;
  8. monitorizarea acestora – cine le va monitoriza și ce va face cu documentația aferentă.

După ce va întocmi planul, managerul de proiect va începe – alături de toate părțile interesate – procesul de identificare a riscurilor. Se va face apel la analiza de documente, strângere de informații relevante, analiza de tip check list, analiza asumpțiilor, tehnica diagramelor dar și la analiza SWOT.

Citiți și: Kaizen – abordarea japoneza a managementului

Toate aceste metode combinate vor oferi o imagine aproximativă asupra riscurilor la care poate fi supus proiectul. De ce aproximativă? Deoarece aproape 10% din totalul riscurilor ține de imprevizibil, fiind imposibil de documentat pentru plan.

În momentul în care managerul va dori să își construiască o imagine de ansamblu asupra riscului poate face apel la matricea bazată pe probabilitate și impact. În cadrul acesteia, pe axa OX se va trece probabilitatea riscului (de la 1 la 10 ), iar pe OY impactul (de la 1 la 10 ).

Maricea riscurilor

Fiecare risc va fi identificat printr-o culoare distinctă, matricea fiind însoțită și de o legendă după ce s-au efectuat toate aproximările.

Bineînțeles, aceasta nu este singura metodă prin care managerul poate identifica și aproxima impactul riscurilor; se mai poate apela la WBS, brainstorming, metoda Delphi ș.a.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


unu + doi =

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>