Importanța centrelor de profit

Ce sunt centrele de profit ?
Într-o definiție simplificată, centrele de profit reprezintă segmente ale unei afaceri ce pot funcționa, cel puțin la nivel teoretic, independent de restul activității. Exemple în acest sens, pot fi nenumărate: pentru un lanț de magazine, fiecare punct de lucru este un centru de profit. În cazul unei firme de construcții, fiecare șantier este un centru de profit. Dacă vorbim de o firmă ce oferă servicii distincte, fiecare serviciu este un centru de profit (spre exemplu, UPWAY Consulting Grup este organizată în două centre de profit: consultanță și cursuri).
Centrele de profit există, din punct de vedere funcțional, în cadrul oricărei afaceri, dar provocarea este ca acestea să fie înființate și din punct de vedere economico-financiar.

De ce sunt importante centrele de profit ?
Un fapt cât se poate de adevărat este că orice activitate, cu cât este mai complexă, cu atât poate fi supravegheata mai greu în detaliu, fapt ce conduce inevitabil la pierderea din vedere a unor elemente esențiale. Într-un exemplu cât se poate de familiar, cine nu a fost la cumpărături în supermarket, a umplut căruciorul, iar acasă și-a adresat eterna întrebare “dar oare ce am cumpărat de cheltuit atâția bani ?!” ? .. cu siguranță acest lucru nu s-ar întâmpla dacă ați merge să cumpărați doar o pâine.
Într-un mod similar, într-o activitate care nu este organizată pe centre de profit, cheltuielile se vor face global, iar rezultatele vor putea fi văzute doar în ansamblul lor. De multe ori, administratorul unei afaceri va putea spune că magazinul X “merge mai bine” decât magazinul Y, dar “merge mai bine” nu este cu siguranță un principiu economic. Pentru optimizarea activității, persoana decidentă trebuie să poată spune cu siguranță că magazinul X a produs “n” lei profit și trebuie să cunoască exact condițiile în care acest rezultat a fost obținut.
Pe scurt, organizarea afacerii în centre de profit oferă cea mai importantă avuție disponibilă și anume informația. Intrând în detaliu, prin crearea acestor celule de activitate, administratorul unei afaceri va obține date vitale despre firma sa și va putea lua decizii în consecință:

  1. Activitatea poate fi ușor reorganizată prin închiderea centrelor de profit nerentabile, în situația în care optimizarea lor nu este posibilă;
  2. Centrele de profit rentabile pot fi extinse;
  3. Se obține un control superior asupra cheltuielilor;
  4. Se poate face un calcul mult mai exact al nivelului optim de stocuri, acest lucru generând alte reduceri de costuri (diminuarea creditelor bancare ce finanțează stocurile, reducerea cheltuielilor de stocare, etc.);
  5. Se poate optimiza structura produselor și serviciilor vândute, precum și efortul depus de societate în promovarea acestora (este total ineficient să se depună un efort financiar și lucrativ mare pentru promovarea / vânzarea unui produs ce nu generează profit, în timp ce un alt produs, cu un potențial mult mai mare, nu este administrat la capacitate maximă).

… și exemplele pot continua.

Cum se organizează centrele de profit ?
În principal, centrele de profit sunt organizate la nivel contabil, trecându-se de la evidențierea globală atât a cheltuielilor cât și a veniturilor, la o administrare individuală. Este ca și cum fiecare centru de profit ar avea propria sa contabilitate.
Cel de al doilea pas este organizarea efectivă a activității pe centre de profit, acest subiect fiind însă unul mult mai complex.

Concluzie
Organizarea activității în centre de profit reprezintă cel mai la îndemână instrument prin care administratorul unei afaceri poate controla activitatea firmei pe care o reprezintă, această abordare ducând, printre altele, la reducerea cheltuielilor, optimizarea veniturilor și la asigurarea unei flexibilități sporite întregii activități economice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


noua − = trei

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>