Formator – profesionistul care aplică regula reciprocității

De-a lungul timpului, un formator va lucra cu nenumărate tipologii de cursanți, iar abordarea sa va fi diferită în funcție de situațiile care apar. Totuși, regula reciprocității apare ca un dat al cursurilor de formare.

Robert B. Cialdini propune în volumul său ’’Psihologia persuasiunii’’ o abrodare nouă în ceea ce privește interacțiunile de succes: regula reciprocității. Aceasta poate fi aplicată de către formator și nu numai. În linii mari, prin regula reciprocității se înțelege că ar trebui să răspundem asemănător la gestul unei persoane; dacă vreți, gândiți recirpocitatea prin prisma sintagmei ,,mulțumesc’’.

Mai mult, se pare că sociologi de renume, precum Alvin Gouldner, au afirmat că nu există societăți care să nu respecte această regulă.

Pentru un formator, regula reciprocității funcționează atât de puternic, încât elimină influența altor factori – precum simpatia față de cursanți – care funcționează în momentul în care ai tendința de a îți valida participanții la curs.

Consecvența este cea care merge în paralel cu regula reciprocității, deoarece un demers este cu adevărat de succes dacă este implementat pe termen lung, repetat și ajustat ori de câte ori este nevoie. Cu siguranță că formatorul va trebui să aplice regula reciprocității, însă acesta va trebui să țină cont de tipologiile cursanților participanți, de obiectivele acestora și de obiectivul cursului.

În viața de zi cu zi, obligația de a scăpa de datoriile existente este, în principal, punctul de bază al regulii reciprocității. În plus, obligația de a primi reduce din plaja de alegeri a unui individ, ceea ce duce la o asertivitate constantă.

Citește și: Ce înseamnă să fii formator ?

Tocmai de aceea, un formator trebuie să exerseze regula reciprocității în mod constant, dar să o aplice diferențiat. Practic, formatorul trebuie să fie deschis, orientat spre o comunicare eficientă și să își valideze cursanții, însă să se asigure că drumul pe care aceștia îl parcurg în perioada de formare este cel corect.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


+ trei = opt

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>