… despre gestionarea participanților la un curs de formare

Gestionarea participanților la un curs de formare poate fi o adevărată provocare pentru orice trainer. Iată cum poate fi gestionat grupul …

În teorie, o diferență majoră între școală și training este faptul că participarea la un curs este benevolă, comparativ cu școala unde prezența este obligatorie. În practică însă, lucrurile stau ușor diferit: pe lângă participanții voluntari, la cursurile de formare participă și persoane care au fost trimise de compania angajatoare sau care au venit doar pentru a obține o diplomă.

În acest context, un formator se poate confrunta cu următoarele atitudini:

  • Voluntară – cursantul privește cursul ca pe o oportunitate de a-și consolida anumite cunoștințe;
  • De concediu – cursantul vede în curs o bună ocazie de a lua o pauză de la muncă: “Mai bine la curs decât la muncă”;
  • Prizonieri – “M-a obligat șefu’ să particip / cursul e inutil / știu deja tot ce am nevoie să știu despre subiect”.

La prima vedere, o grupă lipsită de ultimele 2 categorii de cursanți este una facilă, însă, aproape în fiecare grupă există cel puțin un cursant care fie întrerupe formatorul, fie pune întrebări sau împărtășește experiențe care nu au nicio o legătură cu subiectul sau chiar intră nejustificat în contradictoriu cu formatorul sau ceilalți participanți. Pe de altă parte nici cursanții extrem de tăcuți, care stau cu brațele încrucișate și nu scot niciun cuvânt, nu sunt de dorit.

Ce poate face un formator în astfel de situații ?

Ei bine, spuneam că training-ul diferă foarte mult de învățământul clasic. La training oamenii sunt încurajați să participe, să își spună opiniile, să împărtășească experiențe și, de ce nu, să tragă singuri concluziile. Formatorul este cel care trebuie să asigure un mediu propice unor astfel de activități și în același timp să livreze un curs de calitate.

Pare o muncă grea, dar nu este imposibilă. Urmând câteva reguli simple un formator poate face față oricărui tip de cursant.

Află motivația și obiectivele participanților

Grupurile de formare sunt extrem de eterogene, pornind de la vârstă, caracter, experiențe, domenii de activitate, motivații și nu în ultimul rând stiluri de învățare. Un bun formator pune accent pe cunoașterea participanților și adaptarea cursului de nevoile lor. În urmărirea acestui scop:

  • Încearcă să afli informații relevante despre participanți înainte de curs
  • Folosește-te de icebrakere pentru a afla cât mai multe despre cursanți
  • Adaptează-ți planul de curs și metodele de formare la nevoile participanților
  • Ascultă activ

Abordează fiecare cursant în funcție de tipologia acestuia

Ca formator o să ai parte de tot felul de caractere în sala de curs, de la Marele Singuratic până la mama răniților și de la Habar-n-am până la Știe-tot. Unii pot produce amuzament, alții inhibiții sau chiar conflicte deschise. Colaborarea cu aceste tipuri de cursanți e o adevărată provocare, în calitate de formator ai nevoie să identifici tipologia fiecărui cursant și în funcție de ea să folosești un anumit tip de abordare:

  • Cursantul tăcut – încurajează-l să participe, adresându-i întrebări ușoare și arată-ți aprecierea față de el;
  • Cursantul “Știe-tot” – mulțumește-i pentru intervenție, schimbă subiectul și redirecționează atenția spre restul grupului;
  • Cursantul foarte curios – stabilește un set de reguli pentru întrebările în afara subiectului
  • Cursantul cârcotaș – cere-i să fie concret și dacă e cazul utilizează presiunea grupului;
  • Cursantul șoptitor – opriți-vă din prezentare și cereți-i non-verbal permisiunea de a continua.
  • Cursantul “Stai să-ți spun eu ce mi s-a întâmplat mie” dacă expunerea unor anecdote din experiența personală se întâmpla prea des și prea detaliat, roagă-l sa facă un rezumat sau să păstreze povestirea pentru pauză;

Menține un contact permanent cu participanții

  • Ascultă activ și tine cont de opiniile tuturor cursanților;
  • Urmărește limbajul nonverbal al participanților pe tot parcursul cursului și în funcție de acesta adaptează-ți metodele de formare;
  • Oferă feedback și încurajează cursanții să ofere la rândul lor feedback;
  • Păstrează contactul vizual cu participanții;
  • Creează o atmosferă informală
  • Folosește o așezare a scaunelor care să asigure vizibilitate tuturor cursanților și să încurajeze discuțiile;
  • Adresează-te participanților folosind prenumele, asta după ce în prealabil ai agreat cu ei o astfel de adresare;
  • Nu uita de glume, strecoară câte o glumă ori de câte ori ai ocazia, fără însă a transforma cursul într-un concurs de spus bancuri;
  • Fii cât se poate de jovial și evită folosirea unui ton didactic

Si nu în ultimul rând înainte de orice curs aveți în minte adaptarea unui celebru citat al lui William Arthur Ward: Un formator mediocru spune, un formator bun explică, un formator superior demonstrează, un formator excelent inspiră.

4 thoughts on “… despre gestionarea participanților la un curs de formare

  1. Buna-ziua,
    Ca profesor,in invatamantul clasic,ar fi nevoie de dobandirea de noi cunostinte.
    Cursul de formator ar fi o provocare .

    • Buna ziua,
      Aveti perfecta dreptate.
      Eu imi amintesc de ce tehnici de “gestionare” a elevilor foloseau profesorii mei, respectiv de la extrema bataie cu rigla la palma, pana la dat afara din clasa, sau scazut nota la purtare.
      Din nefericire, educatia cu de-a sila produce rezultatele pe care le vedem.
      Aici intervine “maiestria” trainerului / profesorului, caci si noi avem o multime de cursanti care vin doar pentru diploma, dar pleaca cu dorinta de a se perfectiona si mai mult (ca sa ne si laudam putin :) ).

      • “Lauda de sine,nu miroase a bine!”(proverb)
        Cand doresti sa te perfectionezi,tot o faci!

  2. Buna ziua .Sunt profesoara cu o experienta de 40 ani in modelarea artistica de excelenta a copiilor si tinerilor si formator acreditat din 2009 .Sunt vicepresedinta Fudatiei MATCA 2000 ,membra a consortiilor EDUGATE si ACORD scriitor de proiecte europeene si expert pentru CES Romania Apropos de evaluarea lui Arthur Ward a formatorului am o completare care este foarte valabila in situatia actuala a resursei umane din RO. Introduc al 5 lea nivel FORMATORUL EXTRAORDINAR Un formator extraordinar este cel ce se adapteaza la cel ce il are in grija sa pentru a-l forma potrivit nevoilor sale si ale societatii .,demonstrind responsabilitate Poate si trebuie sa aplice toate celelalte 4 procedee in mod integrativ/ holistic si atitudinile aferente ,adaptate la persaona sau grupul de persoane din fata sa !!! Fara o evaluare corecta a capacitatii de intelegere si a nivelului aptitudinal de aplicare si a determinarii si intelegerii noului rol social a persoanei formate, nu va avea un randament bun . E adevarat banii ii ia ,dar responsabilitatea fata de client si chiar si fata de societate si etica profesionala unde e??? In consecinta ar fi bine ca noi toti formatorii sa demonstram mai multa responsabilitate pentru minunatul act de transformare a personajului din fata noastra , a profesorului sau a specialistului in orice domeniu ,in dorinta si efortul sau de a deveni formator.Cum putem sa o facem? Selectam grupurile pe nivele de experienta si aptitudini pt modelarea umana.?! Si un simplu test Belbin o poate face.la care se adauga bineinteles si un C V din care sa reiasa ca omul face (sau nu )asta de mai mult timp si are( sau nu) competente psihopedagogice Pentru cei mai dotati si cu experienta poate fi aplicat sistemul vostru de formare,dar pentru ceilalti NU E nevoie de mai multe zile si cicluri de modelare pt a le da drumul pe piata formatorilor..Ce oferiti voi este doar o recunoastere de competente .Dar asta nu apare niciunde in materialele de comunicare .Si mai am o observatie .CINE SUNT FORMATORII VOSTRI?
    Sincer cautam o firma cu care sa facem citeva cursuri la CES ROMANIA Caut mai demult pe cei ce au inteles cu adevarat resposabilitatea crearii unei piete bune de formare si formatori .Ati remarcat bine sunt multi pe aceasta piata ,dar cei mai multi sunt superficiali .Nu ma incinta clientii vostri pentru ca sunt cei pt care plateste firma .Dati-mi exemple concrete de oameni formati de voi care acum sunt buni formatori asta vreau sa vad macar pe blog!!! Cu ginduri bune si deschidere .Sper sa o luati ca o orientare spre gindire pozitiva si eventual un sfat de la un confrate cu o adevarata experienta si multe rezultate DURABULE Cu drag D M
    PS astept un raspuns pe mailul meu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


doi + = noua

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>