Cum recunoști un formator bun ?

Cum recunosti un formator bun ?
Tehnic vorbind, un Formator poate fi evaluat în funcție de cunoștințe, metode de formare folosite, tehnici, dinamică, gradul de interacțiune cu publicul țintă, etc.

Noi însă preferăm o altă metodă:

Dacă pe parcursul unui curs participanții dobândesc abilitatea de a-și contrazice formatorul, de a polemiza cu acesta pe tema predate, înseamnă că respectivul Formator și-a îndeplinit misiunea cu brio.

Cum așa ?

În primul rând, contrazicerea presupune raționament, iar atunci când un cursant poate intra într-o dezbatere de idei alături de formator (polemică științifică, bineînteles), înseamnă că elevul a înteles fundamentele procesului dezbătut. Extrem de probabil, cursantul a căpătat abilitatea de a face conexiuni, de a aduce modificări procesului discutat și de a întelege rolul respectivului proces în ansamblul sistemului.

Acest fapt poate fi văzut chiar ca o diferență importantă dintre un Formator și un Profesor clasic. Astfel, dacă cel din urmă transmite unidirectional o serie de informații cursantului, urmând ca elevul să aprofundeze tema predată la un moment ulterior, Formatorul se concentrează pe un rezultat imediat.

Datorită metodelor de fomare utilizate, Formatorul are potențialul (și chiar ținta) de a crea pe loc abilități și compențe, elemente ce bineînteles pot fi dezvoltate ulterior, dar fundația este așezată.

În al doilea rând, metodele de formare sunt într-o mare măsură orientate către grup (brainstormingul, jocul de rol, lucrul în grupri mici, etc.). Din acest motiv, este foarte important ca un curs de formare să fie dinamic, să implice participanții și, de ce nu, să îi atragă pe aceștia în dezbateri chiar și în contradictoriu. De fapt, brainstormingul este o metodă care poate concentra foarte multe opinii într-un interval de timp foarte redus. Astfel, polemica științifică reprezintă o dovadă că formatorul a reușit sa utilizeze cu success aceste metode de lucru informale.

PS: deși am subliniat în textul de mai sus că atunci când vorbesc de contradicție între cursanți și Formator sau doar între cursanți mă refer în mod specific la dezbateri științifice, bazate pe argumente de ordin rațional, doresc să întăresc și mai mult acest aspect.

Nu este acceptat ca un curs de formare să devină un haos de ideei, controlul perturbatorilor fiind chiar o datorie specifică a unui Formator.

One thought on “Cum recunoști un formator bun ?

  1. Pingback: Formatorul si stiinta formarii autentice | Blog UPWAY Consulting Grup

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


trei + noua =

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>