Ce înseamnă să fii formator ?

Ce inseamna sa fii formator
Formatorul este acel îndrumător care formează noi abilități, atitudini și comportamente, utilizând metode de lucru non-formale.
Formatorul nu este doar un specialist și formatorul nu este un profesor clasic.

Acum haideți să traducem acest lucru “pe românește”:

Formatorul trebuie să fie un specialist în domeniul în care el pregătește alte persoane dar acest lucru nu este suficient, deoarece abilitatea de a transmite acele informații într-un mod organizat, accesibil pentru majoritatea oamenilor dar și într-un format care să atragă interesul participanților reprezintă o calitate aparte.

Știți bancul cu cele două asemănări dintre un inginer și un caine ? (… sper că niciun inginer nu va lua această glumă în mod personal) … ambii sunt foarte inteligenți dar le este greu să se exprime.

Ei bine, educarea / învățarea unui adult este un proces complex care nu se află în directă corelație cu nivelul de cunoaștere al celui ce predă (formator / profesor). Formatorul trebuie să fie capabil să optimizeze acest proces prin utilizarea unor metode specifice de formare, precum brainstormingul, jocul de rol, lucrul in grupuri mici sau discuția în grupuri mari. Pe lângă acestea, se utilizează și metode clasice, orientate către formator, precum prelegerea, demonstrația sau studiul de caz, dar după cum observați numărul metodelor orientate către grup este mai mare decat al celor orientate către trainer.

De ce formatorul nu este un profesor “clasic” ?

În primul rând pentru că varianta transmiterii brute a informației de la sursă către receptor este o metodă ce și-a dovedit ineficiența și prezintă numeroase riscuri printre care:

  • - nu este garantat faptul că “elevii” înteleg ceea ce profesorul enunță (de fapt, mai mult ca sigur, fiecare persoană va avea propria interpretarea a spuselor profesorului);
  • - nu există un feedback activ din partea cursanților;
  • - cu siguranță va exista un nivel foarte ridicat de respingere din partea cursanților;
  • - gradul de reținere este mult mai redus decât în cazul metodelor de predare informale:
    Li se spune Li se spune și li se arată Li se spune, li se arată și experimentează
    Își aduc aminte după 3 săptămâni 70% 72% 85%
    Își aduc aminte după 3 luni 10% 32% 65%

Pe de altă parte, formatorul nu deține instrumente de “motivare” profesorale precum acordarea de note, fapt pentru care succesul unui formator depinde de cunoașterea și utilizarea unor instrumente informale precum:

  • - tehnici de public speacking;
  • - tehnici de captare a atenției;
  • - tehnici de gestionare a conflictelor și a perturbatorilor (de cel mai multe ori, formatorul nu va putea controla perturbatorii prin evacuarea acestora din sala);

Formatorul

  • implică participanții
  • te învață să înveți
  • utilizează experiența cursantului pentru a demonstra puncte de vedere
  • stârnește interesul audienței

One thought on “Ce înseamnă să fii formator ?

  1. Pingback: Formator - profesionistul care aplica regula reciprocitatii | Blog UPWAY Consulting Grup

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


sase + = noua

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>